Moto

Motorrijden: comfortabeler en veiliger dan ooit!

  • Motor kopen? Vraag op het Autosalon meer info over de alle beschikbare technologie!
  • Ontdek alle exposanten!
  • Er zijn al heel wat rijbijstandsystemen voor het comfort en de veiligheid van motorfietsers

Als je met de auto gaat werken, dan zie je motorfietsers in de file wel vaker langs je heen rijden. Ga je met de motorfiets werken? Dan weet je dat dat erg handig is, maar dat je erop moet letten dat automobilisten je opmerken. Gelukkig voel je je dankzij een hele reeks moderne, geavanceerde technologie en rijbijstandsystemen als motorrijder almaar veiliger in het drukke verkeer.

Van plan om een motor te kopen? Vergelijk dan alle modellen op het Autosalon! Koop tickets!

Technologie: veiligheid en comfort

Motorfietsfabrikanten zijn zich wel degelijk bewust van de gevaren van het verkeer. Ze ontwikkelen meer en meer geavanceerde detectie- en actieve veiligheidssystemen. Die grijpen in nog voor een ongeval kan plaatsvinden.

Er zijn al heel wat systemen beschikbaar op de meeste motorfietsen. Andere systemen zijn nog volop in ontwikkeling maar over enkele jaren zijn ze net zo ‘standaard’ als bijvoorbeeld ABS. Een overzicht.

ABS

ABS of antiblokkeersysteem is waarschijnlijk het meest gekende actieve veiligheidssysteem. Je vindt het zowel op auto’s als op motorfietsen. 

ABS voorkomt dat de wielen blokkeren, houdt de motorfiets stabiel en vertraagt op een veilige manier tijdens het remmen. Het ondersteunt tijdens het remmen, zelfs bij hard remmen en op gladde wegen. Daardoor verkort de remafstand en zijn er minder risico’s om te vallen. Sinds 2016 moet elke nieuwe motorfiets boven 125 cc met ABS uitgerust zijn.

Forward Collision Warning System

Forward Collision Warning System is op elk moment paraat, bij alle snelheden en in alle omstandigheden.

Het gebeurt: je let even niet op en de verkeerssituatie keert plots helemaal om. Forward Collision Warning System is een waarschuwingssysteem, ontwikkeld door Bosch, dat het risico op kop-staartbotsingen vermindert en de gevolgen ervan beperkt.

Het systeem detecteert wanneer een ander voertuig gevaarlijk dichtbij is en de bestuurder niet op de situatie reageert. Dan waarschuwt het hem met een geluids- of visueel signaal.

Blind Spot Warning

Deze dodehoekdetectie ken je ook van bij auto’s. Een radarsensor registreert objecten op moeilijk bereikbare plaatsen. Bevindt een voertuig zich in de dode hoek van de motorfiets, dan waarschuwt het systeem met een optisch signaal, bijvoorbeeld in de achteruitkijkspiegel. Zo kan je veilig van rijstrook veranderen.

Motorcycle Stability Control

Deze stabiliteitscontrole werkt met sensoren die de rijdynamiek van de motorfiets registreren. Ze meten de draaisnelheid van de voor- en achterwielen. Daarnaast meten ze ook 100 keer per seconde de acceleratie en de hellingshoek van het voertuig.

Daardoor heb je als motorrijder veel meer controle, zelfs in bochten, waarbij de hellingshoek van het voertuig belangrijk is. De remregeling verbetert de stabiliteit en remefficiëntie in alle rijsituaties. Door de sensorgegevens te analyseren, berekent de MSC-unit de fysieke grenzen van de remkracht en kan je zelfs in een bocht bijremmen.

Hill Hold Assist

Met Hill Hold Assist vertrek je op een helling makkelijker vanuit stilstand. Zodra de motorrijder de remhendel en het pedaal op een helling loslaat, houdt de functie de remmen automatisch tot vijf seconden langer vast. De functie wordt automatisch geactiveerd bij stilstand en gedeactiveerd bij vertrek.

Traction Control

Tractiecontrole regelt het maximale motorkoppel, zodat het achterwiel niet meer doordraait bij een krachtige acceleratie. Het biedt zowel ondersteuning op asfalt als offroad.

Wheelie Control

Wheelie Control detecteert of het voorwiel van de grond komt en past het koppel aan in functie van de snelheid en de hellingshoek.

Rear-wheel lift-up control

Wanneer je hard remt met de voorrem kan het achterwiel van de motorfiets zich optillen. Daarom vermindert deze functie de druk op het voorwiel om het achterwiel op de grond te houden.

Adaptive Cruise Control

In druk verkeer de juiste afstand tot het voertuig voor je houden, vergt een flinke dosis concentratie. Zeker op de snelweg is dat, zeker na langere tijd, enorm vermoeiend.

Adaptive Cruise Control past de snelheid van de motorfiets aan de voorliggers aan tot een veilige volgafstand. Zo vermijdt het kop-staartbotsingen door onvoldoende afstand.

Bandenspanningscontrole

Het is een elektronisch systeem dat de bandenspanning in real time monitort en de bestuurder meldt als die niet conform is. Deze functie bevordert niet alleen de rijveiligheid, maar voorkomt ook het brandstofverbruik en onnodige bandenslijtage.

Automatische instelling van rijmodi

Op meer en meer motorfietsen vind je “rijmodi”. Je kan met één druk op de knop voor een bepaalde instelling (ABS, stability control, vering en gasrespons) kiezen in functie van de weg (asfalt-gravel), de weersomstandigheden (droog-regen) en het rijgedrag (defensief-sportief).

E-Call

E-call lanceert een intelligente noodoproep bij een ongeval. Het systeem is ontwikkeld door BMW. Bij een ongeval neemt het systeem automatisch contact op met het callcenter van BMW. Dat contacteert – indien mogelijk – het slachtoffer en de hulpdiensten. Het systeem kan je ook manueel inschakelen.

Meer weten over de laatste nieuwe technologie? Stel je vraag aan de exposanten of aan de stand van Start2Ride!

Koop je ticket voor het Autosalon!

Inschrijven
Onze nieuwsbrief