Auto

Auto kopen? Wat met een lage-emissiezone?

Nu grote steden oudere wagens met traditionele brandstof weren, vragen veel mensen zich af welke invloed een lage-emissiezone (LEZ) heeft op de aankoop van een nieuwe wagen. We bekijken hoe het precies zit.

  • Elke stad bepaalt zelf of en hoe ze een LEZ invoert.
  • Vooral oude dieselwagens mogen niet meer in een LEZ rijden.
  • Hoe milieuvriendelijker je auto, hoe minder belastingen je erop betaalt.

Meer advies nodig? Stel al je vragen op het Autosalon!
Koop tickets!

Wat is een lage-emissiezone?

In een lage-emissiezone (LEZ) zijn de minst milieuvriendelijke, vaak oudere voertuigen, niet toegelaten. Antwerpen voerde als eerste stad in ons land een LEZ in. Sinds 1 januari 2018 is ook in Brussel een lage-emissiezone van kracht en in 2020 volgt Gent.

Welke wagens nu in de lage-emissiezone mogen rijden, verschilt van stad tot stad. Elke stad bepaalt dat namelijk zelf. De kans is groot dat er in de toekomst nog meer oudere wagens uit stadscentra verdwijnen en ook meer steden zulke zones zullen invoeren.

Milieuklasse?

Steden met een lage-emissiezone willen in eerste instantie dieselwagens zonder roetfilter weren. Nieuwere diesels zijn doorgaans uitgerust met een roetfilter. Kijk op het inschrijvingsformulier van je auto naar de milieuklasse waartoe je auto behoort. Op de website van de steden met een LEZ kan je dan kijken of jouw wagen op de ‘zwarte lijst’ staat.

Moet ik straks meer betalen voor mijn diesel- of benzinewagen?

Hoe de autofiscaliteit zal evolueren, is moeilijk te voorspellen. Maar hoe milieuvriendelijker je auto, hoe minder belastingen je er doorgaans op betaalt. Elke nieuwe auto beantwoordt sowieso aan de nieuwste, strengste milieu-eisen.

Hoe dan ook: informeer je goed over de technologie die bij jouw rijgewoontes en behoeften past en over de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting.

Inschrijven
Onze nieuwsbrief