Auto

Wat is een hybride auto?

  • Een hybride auto combineert benzine of diesel met elektrisch rijden
  • Hybrides rijden zeer zuinig bij korte verplaatsingen in de stad
  • Een ‘gewone’ hybride auto moet je niet herladen, een plug-inhybride wel

Iedereen heeft er al van gehoord. Iedereen praat erover. Maar hoe een hybride auto precies werkt en wat de voordelen zijn voor het milieu en je portemonnee, dat is misschien niet altijd even duidelijk. Geen nood, we doen dat wel even uit de doeken … 

Hoe werkt een hybride auto?

Hybride auto’s hebben naast een traditionele motor op benzine of diesel een elektrische motor. De elektromotor gebruikt de remenergie van de wagen. Die energie slaat hij handig op in een accu.

De elektrische aandrijving treedt in actie wanneer de verbrandingsmotor te veel verbruikt of uitstoot. Meestal is dat als de auto veel start en stopt of vaak moet vertrekken uit stilstand. Het stadsverkeer dus. Een hybride auto moet je nooit zelf opladen. Hij dat doet dat gewoon zelf, indien nodig met wat hulp van de verbrandingsmotor.

Een hybride auto is milieuvriendelijker en duurzamer maar zeker zo gemakkelijk in gebruik!

Zuinig en milieuvriendelijk

De elektromotor neemt de meer ‘energieverslindende’ taken van de traditionele motor over. Daardoor verbruiken hybrides weinig en hebben ze een lage uitstoot, zeker in de stad en bij kortere verplaatsingen. Toegegeven, de aankoopprijs van een hybridewagen ligt nog altijd hoog. Maar weet dat je veel minder vaak langs de pomp moet passeren!

Plug-inhybride?

Een plug-inhybride is een hybride die je wel zelf moet opladen (inpluggen). Zoals bij een volledig elektrische wagen dus, alleen is de laadduur en de gevraagde laadstroom minder hoog. Dan heeft hij een autonomie van 30 tot 50 km. 

Het opladen vergt misschien wat discipline, maar dat betekent wel dat je voor de meeste afstanden gewoon volledig elektrisch rijdt. En bij langere afstanden neemt de verbrandingsmotor het weer over. Een luxe, toch?

Een plug-inhybride moet je zelf inpluggen maar heeft een grote autonomie

Ja, plug-inhybrides zijn nog duurder dan een gewone hybride, maar dat verdien je ook sneller terug. Ook fiscaal zijn deze wagens net iets interessanter. In Vlaanderen zijn ze (tot 50 g CO2/km) nog tot eind 2020 volledig vrijgesteld van alle verkeersbelastingen. In de andere gewesten geldt voor sommige plug-inmodellen een lagere belasting op inverkeerstelling.

Kom naar het Salon en laat je informeren over de fiscale voordelen van hybridewagens! -->

Inschrijven
Onze nieuwsbrief