HOE KIES JE EEN AUTO?

Benzine, diesel, hybride, elektrisch of gas?

  • Elektrisch rijden is aan een opmars bezig, maar benzine en diesel zullen nog tientallen jaren beschikbaar blijven.
  • Hybridewagens combineren een verbrandingsmotor met een elektrische aandrijving.
  • Rijden op gas is goedkoop, maar het distributienet is momenteel nog beperkt en de installatie van de gastank is duur.

Kom naar het autosalon en ontdek de motortechnologie die het best bij jou past. Koop tickets!

Auto kopen: meer keuze dan ooit

“Vroeger was alles makkelijker.” Is dat zo? Vroeger had je gewoon minder keuze! Als je vroeger een wagen kocht, kon je kiezen tussen benzine of diesel. Je kocht een benzinewagen, tenzij je vaak én lange afstanden reed. Daardoor was tien jaar geleden 8 op de 10 nieuwe auto’s een dieselwagen. Die situatie is in een paar jaar tijd grondig veranderd. Diesel kwam in een slecht daglicht te staan en ook de prijs van deze brandstof gaat alleen maar de hoogte in.

Op het autosalon vind je alle automerken en technologieën onder één dak.-->

Groene evolutie

Dat diesel tegenwoordig een slechte reputatie heeft, is misschien ook omdat de auto-industrie enorm evolueert. Daardoor zijn er heel wat nieuwe, groenere technologieën beschikbaar voor de consument.

Die evolutie begon bij motoren op gas. Dat is een goedkoper alternatief, maar aanvankelijk was het distributienet nog redelijk beperkt. Ondertussen zijn hybrides, plug-inhybrides en batterij-elektrische auto’s aan een opmars bezig en kijken we uit naar auto’s die op waterstof rijden. Gevolg: nog maar één op drie kopers kiest tegenwoordig voor een dieselauto.

Vraag ter plekke gerust meer info aan de experts. Ze vertellen je graag alles over de technologie die het best past bij je levensstijl!

Koop tickets!

Rijden op gas is voordelig

Rijden op gas is fiscaal gunstig. Het is ook milieuvriendelijk omdat de CO2-uitstoot lager is dan bij een benzinewagen en zulke auto’s minder fijn stof en stikstofoxides uitstoten dan een dieselmotor.

Rijden op gas is goedkoper, maar het distributienet is helaas beperkter dan het benzine- of dieselnetwerk.

De aankoop van een wagen op gas blijft ook duurder dan een traditionele wagen.

Wat is een hybridewagen?

Naast voertuigen met een verbrandingsmotor (benzine, diesel, gas) en zuiver elektrische auto’s zijn er meer en meer hybridewagens op de markt. Die combineren een verbrandingsmotor met elektrische aandrijving. Ze zijn dus schoner en rijden zuiniger.

Autoconstructeurs en -kopers zijn ervan overtuigd dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot sterk afnemen door hybrideaandrijving. Logisch dus dat het aanbod en de verkoop van hybrideauto’s de afgelopen jaren sterk zijn gegroeid. Die trend zal zich waarschijnlijk voortzetten.

Er bestaan verschillende soorten hybridewagens. Je kan een onderscheid maken tussen wagens die je kan opladen aan een externe stroombron (plug-inhybrides) en wagens waarbij dat niet kan en niet hoeft (traditionele hybrides).

https://hoezitdat.be/vragen/welke-soorten-hybrides-bestaan-er/ -->

Of volledig elektrisch?

Elektrisch rijden wordt almaar populairder. Elektrisch rijden is de toekomst, of ten minste, is essentieel in de evolutie naar 100% emissievrij rijden. Momenteel is slechts 1% van de nieuwe auto’s elektrisch, maar hun aantal groeit wel. De aankoop van een elektrische wagen schrikt veel mensen af door het rijbereik, maar dit gaat er generatie na generatie sterk op vooruit. Als je bovendien weet dat 90% van de Belgen minder dan 60 kilometer per dag rijdt, dan is duidelijk dat het rijbereik van een e-auto voor bijna iedereen ruim voldoende is.

Is diesel dood?

Maar of de verbrandingsmotor op benzine en diesel snel uit het straatbeeld verdwijnen? Zeker niet.

Auto’s gaan immers best lang mee. In België is dat meer dan 17 jaar. Het duurt dus nog wel even voor het volledige wagenpark elektrisch (of op een andere, emissievrije technologie rijdt).

Benzine-, diesel- en gasvoertuigen zullen volgens een schatting nog tot 2050 op onze wegen blijven.

Koop tickets!

Inschrijven
Onze nieuwsbrief