Auto

Spiegeltje, spiegeltje … de schoonste wagen van het land?

CO2: het wel en wee ...

23 procent van alle CO2-uitstoot is afkomstig van transport. 13 procent daarvan is afkomstig van het autoverkeer. Andere bronnen van CO2-uitstoot zijn de elektriciteitsproductie, de industrie en de verwarming van gebouwen. Zee- en luchtvaart nemen we voor België in die cijfers niet op, want die worden internationaal berekend. Toch is hun aandeel waarschijnlijk net zo groot als dat van auto’s, bestel- en vrachtwagens samen.

Diesel, benzine of elektrisch?

  • Benzinewagens verbruiken meer brandstof en stoten dus meer CO2 uit.
  • Dieselwagens zijn zuiniger en stoten minder CO2 uit. Ze produceren wel meer fijn stof.
  • Elektrische wagens zijn schoon als hun elektriciteit groen is.

Benzine vs. diesel

Bij voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden, vindt er in de motor een verbranding plaats. Daarbij komt het broeikasgas koolstofdioxide (CO2) vrij naast andere schadelijke stoffen zoals fijn stof en stikstofoxides (NOx).

Benzinewagens verbruiken meer brandstof, waardoor er meer koolstofdioxide vrijkomt. Zware vrachtwagens en treinen rijden meestal op diesel omdat de winst in verbruik van dieselmotoren toeneemt in functie van de lading. Dat is meteen de reden waarom de autosector volop ingezet heeft op dieseltechnologie.

Elektrisch

En elektrische wagens? Wel, die stoten geen koolstofdioxide uit. Maar natuurlijk is de stroom van je auto afkomstig van een elektriciteitscentrale. Als je voor groene stroom kiest, rijdt je auto dus groen. Maar als die elektriciteit afkomstig is van de verbranding van steen- of bruinkool, dan is je wagen vanzelfsprekend plots een pak minder groen.

Ook de accu’s van een elektrische wagen zijn vervuilend. Gelukkig staat daar de technologie niet stil. Er zijn minder grondstoffen nodig voor de productie van batterijen en ze worden beter gerecycleerd of hergebruikt. Dus ja, een elektrische auto is best een duurzame(re) keuze.

Kom naar het Autosalon en ontdek de wagen die bij jouw noden past!
Koop hier je tickets!

En nu?

Tegen 2020 mag een nieuwe auto gemiddeld niet meer dan 95 g CO2 per kilometer uitstoten. Tegen 2030 moet dat volgens Europa nog eens 37,5% lager zijn. Inderdaad, autoproducenten staan voor een enorme uitdaging ...

De autosector doet er alles aan om de CO2-uitstoot en fijn stof terug te dringen. Een goed voorbeeld daarvan zijn roetfilters tegen fijn stof bij dieselwagens. Ook de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen is de laatste jaren sterk geëvolueerd. In 10 jaar tijd van 148 naar 119 g/km, ofwel -19,6%. Auto’s zijn dus veel zuiniger geworden en stoten minder fijn stof uit. Maar doordat er veel meer auto’s zijn én we met z’n allen meer rijden, nam de uitstoot van koolstofdioxide door het verkeer verder toe.

Een andere reden is de toenemende populariteit van benzinewagens ten nadele van dieselwagens. En zoals we hierboven uitleggen, stoten benzinewagens meer CO2 uit omdat ze meer verbruiken. Gelukkig leveren elektrische auto's en auto's op aardgas zeker hun bijdrage.

Wat is nu dé juiste wagen voor jou? Wel, dat hangt naast de uitstoot ook van heel wat andere factoren af. Op het Autosalon geven we je graag meer info en advies!

Koop hier je tickets.

Interesse in een elektrische wagen?
Download dan zeker onze AskLee-app! (binnenkort beschikbaar)

Inschrijven
Onze nieuwsbrief